[English] [français]

Research Fields

La recherche au sein du laboratoire peut être regroupée autour de six axes ou thèmes principaux :

Axis 1 : Microeconomic theory

Members : Gorkem Celik, Eric Danan, Gabriel Desgranges, Anastasios Dosis, Fabian Gouret, Alessandro Ispano, Mathieu Martin, Marius Ochea-Ionut, Marcus Pivato, Jérôme Pouyet, Régis Renault, Thomas Tregouët, Peter Vida.

This axis comprises decision theory, the theory of social choice and social welfare, game theory, and the applications of game theory in microeconomics.

Axis 2 : Applied microeconomics

Members : Pierre André, Pascal Belan, Clément Bosquet, Thomas Brodaty, Clément Carbonnier, Hélène Couprie, Maëlys de la Rupelle, Eric Delattre, Olivier Donni, Laurence Jacquet, Karine Lamiraud, Arnaud Lefranc, Stefania Marcassa, Nathalie Picard.

The research in this axe includes economics of the family, economics of inequality and economics of taxation.

Axis 3 : Macroeconomics and international trade

Members : Frédérique Bec, Giuseppe Berlingieri, Pamela Bombarda, Olivier Charlot, André Fourçans, Paul Maarek, Rodrigo Paillacar, Agustin Pérez Barahona, Estefania Santacreu-Vasut, Thepthida Sopraseuth, Cristina Terra, Radu Vranceanu.

Sous ce thème sont compris les travaux sur le commerce international, la macroéconomie internationale, la macroéconomie en économie fermée, et les institutions et l’économie politique.

Axis 4 : Risk and finance

Members : Michel Baroni, Mondher Bellalah, Annie Bellier, François Belot, Patricia Charlety, Simon Gueguen, Tristan Guillaume, Andréas Heinen, William Kengne, Patricia Langohr, Jocelyn Martel, Gulten Mero, Jean-Luc Prigent.

La recherche en finance au ThEMA repose sur des analyses tant empiriques que théoriques qui portent essentiellement sur (i) la finance de marché ; (ii) la microéconomie des marchés financiers ; (iii) la finance d’entreprise ; (iv) l’immobilier.

Axis 5 : Marketing and management

Members : Magali Ayache, Salim Azar, Linda Benfekih Aissi, Inès Chouk, Eric de Lapersonne, Leila Elgaaied-Gambier, Aida Mimouni-Chaabane, Hella Mkhinini, Elisa Monnot, Benoît Roux, Sondes Zouaghi.

Marketing Research scholars are built around 3 axes : 1. Improving company’s efficiency through brand and communication strategies (e.g., brand gender, e-marketing) and customer relationship management (e.g., relational/loyalty programs) ; 2. Studying the psychological drivers of consumer behavior (e.g., social values, trust, resistance, cultural identity, social representations) ; 3. Exploring the most relevant issues related to the society such as ecology, ethics, social marketing and the paradigmatic changes.
Scholars in Management focus on organizational and decision-making operations (hierarchical relationships, project management) in the context of change and innovation (e.g., context of uncertainty).

Axis 6 : History of economics thought

Members : Alain Béraud, Jean-Baptiste Fleury, Yann Giraud.

On peut dégager trois thèmes récurrents parmi les contributions à l’HPE publiées par les membres de l’axe : le développement de la science économique moderne, les liens entre production et dissémination des savoirs économiques et l’influence de la politique sur l’analyse économique.